Do konce měsíce srpna doprava ZDARMA při nákupu nad 199 Kč + Slevový kupón na další nákup navíc. Více informací
Do konce měsíce srpna doprava ZDARMA při nákupu nad 199 Kč + Slevový kupón na další nákup navíc. Více informací
Kategorie
    Značky
      Produkty
        Blog
          Nenalezeny žádné produkty.

          Vyhněte se dehydrataci a užívejte si léto naplno

          MUDr. Kateřina Uxová
          MUDr. Kateřina Uxová 

          Voda tvoří v dospělosti 60 až 70 % hmotnosti lidského těla. Pokud dojde k výraznému poklesu obsahu vody v těle, dochází k narušení vnitřní rovnováhy, které může vést k závažným zdravotním komplikacím.

          K dehydrataci dochází v důsledku ztráty vody a iontů z organismu. Její příčiny mohou být různé. Vždy se jedná o následek nevyváženosti příjmu a výdeje vody, častou příčinou jsou i různá onemocnění. Dětský organismus obsahuje relativně větší množství vody a je náchylnější ke ztrátám při odpařování kůží i dýchání. Proto mají děti vyšší nároky na příjem tekutin. Kojenci a batolata mívají častěji horečnatá onemocnění nebo průjmy, při kterých se ztráty vody zvyšují. Starší děti zase zapomínají v zápalu hry pít, takže u nich dochází snáze k dehydrataci i k přehřátí organismu.

          U stárnoucího organismu je snížena řada tělesných funkcí, snižuje se koncentrační schopnost ledvin, zhoršuje se regulace množství vyloučené moči, je jí více, takže ztráty vody jsou větší. Současně dochází k pocitu vymizení žízně jako obranného mechanismu, který má dehydrataci zabránit. Proto je třeba starší lidi k pití aktivně povzbuzovat. Spolupráce může být též obtížná v důsledku různých forem demence.

          Příznaky dehydratace jsou závislé na ztrátách vody z organismu

          Při mírnějších ztrátách (do 2 litrů) pociťujeme žízeň, sliznice jsou suché a snižuje se množství moči, která je tmavá a koncentrovaná. Při ztrátách kolem 4 litrů dochází navíc k poklesu tlaku při náhlém vzpřímení, objevuje se zrychlený puls, bolesti hlavy, poruchy soustředění, ospalost, závratě, hrozí riziko pádu. Při dalších ztrátách vody je puls trvale zrychlený, dochází k poruchám vědomí, zástavě močení a stav může vést až k úmrtí.

          K dehydrataci dochází při:

          • nedostatečném příjmu tekutin (zvýšená tělesná nebo venkovní teplota, fyzická námaha)
          • zvýšeném výdeji tekutin (průjmy, zvracení, silné pocení)
          • častém močení (polyurie) v důsledku onemocnění ledvin nebo u neléčené cukrovky
          • užívání některých léků (diuretika, která se používají při léčbě vysokého krevního tlaku a selhání srdce)

          Výše popsané příznaky jsou následkem spíše akutní dehydratace, ale často můžeme pozorovat i dehydrataci chronickou v důsledku mírnějšího, ale dlouhodobého nedostatku tekutin. V tomto případě jsou hlavními příznaky často se opakující bolesti hlavy, přetrvávající zácpa, tvorba ledvinových a močových kamenů, v jejichž důsledku dochází k častějším infekcím močových cest. Chronická dehydratace též vede k srdečním a cévním onemocněním, vzrůstá riziko trombózy. Bývá snížené napětí kůže – na kůži se mohou vytvořit řasy, které se jen velmi pomalu narovnávají. Sliznice jsou suché, jazyk je oschlý a povleklý.

          Jak dehydrataci léčit?

          Nejedná-li se o velké ztráty vody a závažnou formu dehydratace, stačí obvykle zvýšit příjem tekutin. Nelze však očekávat, že příznaky ustoupí s jedním napitím. Příliš velké množství tekutin najednou může vyvolat i zvracení. Proto by se tekutiny měly podávat delší dobu po malých dávkách.

          V případě intenzivní ztráty tekutin průjmy a zvracením voda nestačí, vhodné jsou rehydratační roztoky, bujón a ovocné džusy. U těžkých forem dehydratace je třeba doplnit tekutiny intravenózně.

          Důležité je snažit se dehydrataci zabránit.

          • Při zvýšených teplotách omezte tělesnou zátěž a nepobývejte na přímém slunci v poledních i odpoledních hodinách.
          • Subjektivní pocit žízně často neodpovídá naší skutečné potřebě tekutin! Doplňujte tekutiny průběžně po menších dávkách vhodnými neslazenými nápoji.
          • Vyvarujte se alkoholu a kávy, které mají samy o sobě dehydratační účinek.
          • Věnujte zvýšenou pozornost dětem a starším osobám.

          Jaké nápoje jsou nejvhodnější?

          Denně bychom měli vypít aspoň 1,5 až 2 litry tekutin, ale vše je individuální a závisí na teplotě, tělesné zátěži, metabolismu, věku a jiných faktorech. Hlavním zdrojem doplňování tekutin v organismu je čistá voda. Vhodné jsou též ovocné džusy ředěné v poměru 1:2, neslazený, vlažný a ne příliš silný čaj nebo ovocné čaje.

          Důležitá je i teplota nápoje. Vyvarujte se pití příliš studených nápojů. Na sníženou teplotu reaguje organismus zvýšeným prokrvením rtů a nosohltanu, což ještě umocní pocit žízně. Ideální teplota nápojů je kolem 16 °C v létě, v zimě by měly být o 5 až 10 °C chladnější.

          8 důvodů, proč pít vodu s citronem

          • Vlažná voda s citronem po ránu nalačno dokáže příznivě nastartovat metabolismus (díky pektinové vláknině obsažené v citronu) a je ideálním začátkem nového dne.
          • Čerstvá citronová šťáva napomáhá svěžímu dechu, pomáhá zastavit krvácení dásní a mírní bolest zubů. Působí jako prevence proti paradentóze.
          • Citron je výborný na zažívací obtíže, zklidňuje žaludek, zácpu, pálení žáhy, podporuje činnost jater při produkci žluči.
          • Citron působí močopudně a zvyšuje frekvenci močení. Tím pomáhá pročišťovat organismus.
          • Ulevuje od problémů s dýchacími cestami. Obsahuje přírodní antibiotikum, a tím chrání sliznice před infekcí.
          • Vitamin C a antioxidanty, které citron obsahuje, posilují imunitní systém.
          • Kyselina askorbová zlepšuje hojení a udržuje v kondici pojivové tkáně, chrupavky a kosti.
          • Navzdory tomu, že citron chutná kysele, je alkalický a pomáhá upravovat pH organismu (zabraňovat jeho překyselení).

          Doporučené články

          Košík obsahuje nepovolené položky

          Zobrazit košík
          Zobrazit košík

          Zboží bylo přidáno do porovnání

          Prosím čekejte...
          Objednávku nelze dokončit, zkuste to prosím později